Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Virrpanna till mamma

Av tokspontan - 28 augusti 2013 09:13

I morse gick jag upp ur sängen med föreställningen att det var torsdag. Varför har jag ingen susning om  men det fick sina konsekvenser ganska direkt. 

 

När jag såg juniors blåa skolmapp påminde jag honom om att den måste han komma ihåg att ta med sig idag för på torsdagar skulle de enligt tidigare hemskick få läxa med sig hem i denna. Och det var då tanken slog mig.

 

Rätt men ändå fel. LÄXA!!

 

Klassen hade såklart läxa även till denna torsdag, jag letade i minnet och fick fram en bild av ett mattepapper med mätuppgifter. 


Med bara 15 minuter kvar till skolstart letade jag febrilt fram läxpapperet bland en massa andra viktiga papper (strukturera får bli ledordet i höst för min del). Tvåagluttare placerades på en köksstol, papperet slängdes fram på bordet tillsammans med penna och linjal ( det fanns ingen tid att leta fram måttbandet). MÄÄÄT!

Jag hjälpte honom att mäta ett mjölkpakets höjd, bredden på en kudde och lite annat smått och gott. Fort gick det. Men jag tror att han hängde med. Jag hoppas verkligen det. Efter att han plitat ner våra mätresultat stoppade jag i pärmen i ryggsäcken och skickade honom till skolan. När han gick ut genom dörren slog det mig att han kanske ville veta när han skulle få gå hem idag. 


Ja just ja du ska gå till halv sju idag sa jag till hans ryggtavla. Ok, svarade han. För att ett ögonblick senare då poletten ramlat ner utbrista. Va? Till Halv sju? Åhhhh nej! Det blir bra, svarade jag och drog igen dörren efter honom. För att en stund senare minnas att ja just ja, det är ju onsdag idag. Tiden stämmer. jag jobbar em och det är därför som jag sitter här. Men läxan, den är till i morgon. Vilket är tur, för när jag kikade i veckobrevet insåg jag att vi glömt att göra läsläxan som redan dragit igång. Nu hinner vi iaf läsa ikväll. Alltid något. 


    

Vimsig mamma som känner sig allt annat än ansvarsfull idag. Stackars barn. Men det blir nog folk av dem ändå. Får man hoppas. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tokspontan - 20 november 2016 10:51

Idag firas Barnkonventionens grundande. I Borlänge kommer man att gå i fackeltåg klockan 17 från Kupolen (samling vid tunneln till Ikea) till Cozmos där det blir uppträdanden, tal och prisutdelning. Hoppas att flera gör som jag och deltar i f...

Av tokspontan - 1 oktober 2016 10:04

Har en tarotkortlek och en tillhörande bok. Jag har spått vänner å bekanta på skoj gratis i drygt 10 år och det brukar stämma riktigt bra. Idag känner jag mig extra snäll och erbjuder de 5 första som kommenterar ett "dagens kort" där du får reda på v...

Av tokspontan - 26 september 2016 23:35

Förväntansfull...förvånad...ledsen och besviken...misströstande..Förväntansfull förvånad...ledsen och besviken. Omtumlad och resignerad. Veckan började med en sjujävla känslomässig bergochdalbana. Som om jag inte fått min beskärda del redan....

Av tokspontan - 26 september 2016 23:20

Även jag vill. Vill ha en egen måne. Som JAG kan åka till. Där jag kan glömma alla besvikelser. Grusade förhoppningar. Och kraschade drömmar. På min måne existerar bara jag. Och bara nu. Där härskar lugnet. Tålamodet. Kärleken i dess r...

Av tokspontan - 6 september 2016 15:19


Ditt val. Du ville inte kämpa. Du kanske inte förmådde/orkade/helt enkelt inte tyckte att jag var värd det. Men kom ihåg det sen. Kom inte till mig och gråt. Du lät mig gå. Ditt val. Inte mitt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards