Alla inlägg under oktober 2015

Av tokspontan - 27 oktober 2015 09:33

Barnen har höstlov. From idag har jag semester. Detta innebär att vila. Mentalt framförallt. Och att träna mig att vara i nuet. Umgås med de som betyder mest för mig istället för att hänga på nätet. Facebook har jag redan sagt ajöss till för ett tag. Idag tar jag även en paus härifrån!

CIAO!

Av tokspontan - 26 oktober 2015 21:59

Bra:
Klarade av att jobba på planeringsdagen trots envis förkylning. Målmedveten.
Lät minstingens kompis få sova över. Bra förälder.
Har gjort ett helhjärtat försök att få de 2 äldsta barnen att sluta vara otrevliga mot varandra. Bra förälder.


Tacksam för:
Min alltid lika roliga o trevliga kollega som lyser upp min dag.
Att jag har semester nu resten av veckan.
Att dottern åkte hem och höll lillebror sällskap när jag jobbade.

Önskar hjälp med i morgon:
Att vara försiktig med min handled som börjat ömma igen. Aldrig mera golfarmbåge!
Bli frisk så jag får gå och dansa snart igen. Har abstinens.
Att ha fortsatt tålamod samt vara rättvis och konsekvent i min föräldraroll.

Av tokspontan - 26 oktober 2015 21:45

Idag har jag varit på hugget. Ofta ser man ju som förälder mellan fingrarna och tillåter det mesta. Vissa dagar har man dock både modet och orken att sätta ner foten och kräva en ändring. En sån dag har jag haft idag.

Junior och kompis fick bestämt veta att telefoner tillåts inte och kommer inte att tillåtas vid köksbordet när vi äter.

De två äldsta fick minst lika bestämt veta att de hädanefter får se till att sköta sig och uppföra sig gentemot varandra om de vill åtnjuta fria måltider, tvätt och annan uppassning även i framtiden. I annat fall kan den som är otrevlig mot den andra flytta in hos pappa på heltid.

Hårda bud i Mellerud. Hoppas att det hjälper. Älskar mina barn och tillåter ingen (inte ens de själva) att vara elak mot någon av dem.

Time 4 Change

Av tokspontan - 26 oktober 2015 21:28

Idag fick jag höra av en kär kollega att hon blivit utsatt för en förälders obefogade vrede för några dagar sedan.

Hon hade påmint pappan om en utflykt som barngruppen skulle göra nästkommande dag och att hela förskolan är stängd en dag (idag) pga planeringsdag. Två saker som inte borde ha kommit som en överraskning för pappan eftersom skriftlig information redan gått ut till föräldrarna i god tid om detta.

Som ni säkert förstår var det just det han blev. Överraskad alltså. Plus redigt förbannad varpå han gick nära nära kollegans ansikte alltmedan han skällde och svor och gick på. Inför sin sons chockade ögon.

I morgon ska de två träffas igen. Pappan och pedagogen alltså. Plus förskolechefen. Och pappan som i samtal med chefen påstått att han inte minns (!) vad han sa ska få be om ursäkt.

Innan jag lägger mig för kvällen är jag tvungen att få spy ur mig lite galla över det inträffade. Jag jobbar i en bransch där vi pedagoger träffar barnen kanske mer än föräldrarna själva gör. Många pedagoger brinner för sitt yrke och gör alltid sitt bästa för dessa barn. Så även denna kvinnliga barnskötare. Självklart ingår det i vårt yrke att informera o i visd mån att påminna vårdnadshavarna om saker som sker i vår verksamhet. Men man blir ju chockad och aningen mörkrädd när någon välmenande pedagog får skit för att hon gör sitt jobb.

Gudskelov är de flesta föräldrar positiva och tacksamma. I framtiden kommer nog dock flera av oss pedagoger att känna viss olust när vi ensamma möter vissa föräldrar i slutet av dagen.

Så tråkigt. Och onödigt. Håller tummarna för att mötet i morgon går bra. Och att pappan har vett nog att be om ursäkt. Jag hoppas att kollegans teori om att dennas kvinnosyn är skev inte är korrekt. Jag vill gärna tro att han hade en fruktansvärt dålig dag. Och ångrar sig.

Av tokspontan - 26 oktober 2015 18:41

Hmmm...höstlovet har iår kommit att kallas för läslovet. Jag hoppas verkligen att de lediga skolbarnen läser lite oftare än vanligt denna vecka. I de flesta fall skulle 1timmes läsning innebära en ökning på 1timme tror jag tyvärr.

Känner mig lite inspirerad som förälder att ta tillfället i akt o bege mig till stadsbiblioteket under veckan o låna lite böcker m junior. Eftersom jag nu har semester tisd-fred samtidigt som jag fortfarande är förkyld sedan 1-2 v tillbaka så är detta en aktivitet som lockar.

Så släng er i väggen äventysbad o lekland!! Här blir det soffan med näsorna i böckerna! Undrar om junior är lika entusiastisk...

Av tokspontan - 26 oktober 2015 18:28

Godare än det låter! Och framförallt mycket enkel att tillaga. Värd att provas! Låt fantasin o kreativiteten flöda. :)

Av tokspontan - 26 oktober 2015 18:23

Mannen frågade sin nya flickvän hur hon ville ha sina ägg till frukost. Hon svarade: " "Obefruktade! " Hihi.

Här ett foto från strutsfarmen i Borlänge taget i somras.

Av tokspontan - 26 oktober 2015 18:18

På mitt jobb står barnen för det mesta av kreativiteten. Det är underbart att se när de skapar. Här har en driftig femåring gjort ett par tofflor....kul kul...

Ovido - Quiz & Flashcards